تبلیغات
Case Method in MIS Education - سناریو انتخابی گروه1

امروز:

سناریو انتخابی گروه1

» نوع مطلب : دمویMIS‌وشرح‌سناریوی‌انتخابی‌گروه ،

لطفا برای مشاهده سناریو اصلی گروه 1 و تحلیل آن روی ادامه مطلب کلیک کنید...

حسابداری تعهدی

در یکی از روزهای بهاری سال 89، آقای محمدی، یکی از حسابداران ارشد دانشگاه اصفهان، به تهران آمده بود تا از نزدیک با سیستم حسابداری تعهدی که چندی بود که در واحدهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان ها و بسیاری از واحدهای زیرمجموعه به مرحله اجرا گذاشته شده بود و موفق شده بود با استتفاده از نرم افزار خدررایانه، آن را تا حدود زیادی عملیاتی کند آشنا شود.

به همین منظور نزد دوست قدیمی و مدیر بودجه دانشگاه تهران، آقای رحیمی نیا، رفته تا بتواند با کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، این سیستم را در سطح دانشگاه شهر خود نیز گسترش دهد.

آقای رحیمی نیا که از دیدن دوست قدیمی خود خوشحال شده بود، بعد از یک پذیرایی مفصل، برآن شد که به این دوست و همکار خود مساعدت لازم را بکند و تا جایی که ی توانست از کارهای صورت گرفته و اقدامات انجام شده  در این زمینه صحبت کرد.

آقای رحیمی نیا بعد از معرفی آقای محمدی به همکاران خود در دفتر بودجه و آشنا کردن وی با قسمت های مختلف بخش و کاربری سیستم ها بیان کرد: " همانطور که خودت هم می دانی سیستم حسابداری نقدی بی مشکل هم نیست و مدت ها بود که برای رفع مشکلات ، مسئولان ارشد دانشگاه و مدیران امور مالی و حتی در وزارت بهداشت را به چالش کشیده بود؛ و همیشه در نهایت برای برآورد منابع لازم و تخصیص بهینه آن به فعالیت های واحدهای اصلی و واحدهای عملیاتی مثل دانشگاه و بیمارستان مشکل داشتیم ".

آقای محمدی درحالی که با بخش های مخلف آشنا می شد اضافه کرد: " همینطور است! الان هم ما در دانشگاه برای محاسبه نیازهای واقعی هر فعالیت، میزان تعهدات، باقیمانده پرداخت نشده و مسائلی از این قبیل و همینطر برآورد بودجه لازم برای هزینه های تخصیصی واحدها با تنش های سیاسی و اجتماعی مواجه هستیم و برای جذب کسری اعتبارات دچار مشکلات اساسی شده ایم ".

آقای احمدی، یکی از کارمندان بخش بودجه که در جریان بحث آقای رحیمی نیا و دوستش قرار گرفته بود با کسب اجازه برای صحبت، ادامه داد: " طی همین مدت کمی که این نرم افزار در دانشگاه مستقر شد و کار با آن آغاز شد، پیشرفت های خوبی داشته ایم و طی همین یک سال دانشگاه توانسته هزینه های روزمرهف قیمت تمام شده فعالیت ها و فعالیت های اساسی هزینه ای خود را در قالب نرم افزار خدر رایانه ثبت کند که این هم به دنبال آموزش گسترده به حداقل 1500 نفر از کاربران و اپراتورهای موردنظر بوده و به موازات پیشرفت کار زیرسیستم های دیگر نظام نوین مالی مثل نرم افزار پرسنلی، انیار، تجهیزات پزشکی و ... بروز رسانی شده و آماده بهره برداری و اتصال به سیستم هستند ".

آقای محمدی که نحوه کار این سیستم برایش جالب بود، شنیده بود دانشگاه تهران توانسته به عنوان اولین دستگاه دولتی و در سطح کلان با درگیر کردن همه فرایندها و 75 زیرمجموعه خود حسابداری تعهدی را تجربه و عملیاتی کند و با در نظر داشتن این موضوع که چارت تشکیلاتی و ساختار اداری سازمانی دارای مشکلات بوده و استقرار این نظام به طور کامل چند سالی طول می کشد، اما دانشگاه تهران در این زمینه پیشرفت خوبی کرده بود.

آقای محمدی که تمایل زیادی به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه داشت، راجع به نحوه فعالیت در واحدهای فرعی و نظارت بر آنها هم سؤالاتی پرسید. آقای رحیمی نیا در پاسخ گفت: " در حال حاضر در کلیه واحدها، کلیه هزینه ها به استناد نوع هزینه و زمان بر اساس کدینگ و مشخصات نرم افزار مربوطه در این نرم افزار ثبت می شود و واحدها ملزم به تبادل تفاهم نامه با مدیریت منابع مالی هستند ".

در این زمان آقای تهرانی که یکی از حسابرسان قدیمی دانشگاه تهران بود و اتفاقا از بازدید یکی از واحدها برمی گشت، با درخواست آقای رحیمی نیا و آشنا شدن با آقای محمدی و توضیحاتی که به ایشان داده شده بود، توضیحاتی درمورد فعالیت های خودش به آقای محمدی داد و گفت: " بعد از پیاده سازی این سیستم در واحدها، حسابرسان داخلی که همگی کارشناسان خود دانشگاه هستند و عمدتا در داخل دانشگاه مراحل تجربی و عملی حسابداری تعهدی را فرا گرفته اند، برنامه منظم و از پیش تعیین شده برای بازدید از واحدها دارند و به رفع نقص و ایرادات سیستم ها می پردازند. مدیریت برنامه ریزی منابع مالی دانشگاه با بررسی ثبت های انجام شده در هر لحظه می تواند هزینه های مرتبط هر واحد را ارزیابی کند و ضرورتی ندارد برای ثبت اطلاعات آماری و هزینه واحدها، روزها و هفته ها وقت صرف شود؛ صحت و سقم اطلاعات هم برمبنای بازدیدهای دوره ای حسابرسان قابل اعتماد هستند و از طرفی هم حسابداران واحدها ضرورتی به حضور فیزیکی در ستاد مالی دانشگاه بای رفع نقص و یا پیگیری فرایندها و اسناد هزینه ای خود ندارند ".

در نهایت همه صحبت هایی که آقای محمدی شنید، دریافت که منابع از ابتدای سال مالی با مشخص شدن شخص ها و تعامل با مدیران عملیاتی واحدها به اطلاع آنها می رسد و بر اساس ضوابط اجرایی داخلی دانشگاه هر واحد موظف و مکلف به هزینه های اساسی در چارچوب دیدگاه ها و نگرش ها و  رویکردهای متفاوت مدیریتی خود می باشد.

آقای محمدی پس از سپری کردن یک روز در دانشگاه تهران با اندیشه های جدید و امیدوارانه به اصفهان بازگشت تا با تعامل با مدیران ارشد دانشگاه و برنامه ریزی دقیق بتوانند همچون دانشگاه تهران قدمی بزرگ در این راه بردارند و به مشکلات همیشگی موجود خاتمه دهند.


تحلیل سناریو

موارد مورد تحلیل

بلی

تاحدودی

خیر

خلاصه سناریو در آغاز متن آمده است؟

*

 

پارگراف اولیه خوب وجالب توجه دارد؟


*

 

اجزاء انسانی و غیر انسانی سازمان و فرهنگ داخلی آن، و همچنین محیط اطراف سازمان و ذی نفعان خارجی از ابعاد و زوایای مختلف به خوبی توصیف شده است؟


*

 

توصیف اجزاء بتدریج صورت گرفته است؟ و ضمن به تأخیر انداختن نقل اصل ماجرا برای پارگرافهای آخر، كنجكاوی خواننده برای دانستن ادامه‌ی داستان مداوماً برانگیخته شده است؟



                          *          

در توصیف اجزاء و بسته به آنكه كل سناریو قرار است در چند صفحه نوشته شود، تناسب های بزرگی توصیفات با تناسب اهمیت آن اجزاء در دنیای واقعی سازمانها رعایت شده است؟

*

 

در تو‌صیف اجزاء داخلی وخارجی فضای زمینه قضاوت و سوگرایی وجود نداشته است؟ست؟اقعی سازمانها رعایت شود.  البته نداشتن سوگرایی به معنی دخالت ندادن احساسات و علائق نگارنده است. این پرهیز تفاوت دارد با آنكه سعی كند كه احساسات بازیگران واقعی را در سناریوهایش  مخفی نماید. بعبارت دیگر در نگارش متن و بخصوص در نقل قولها باید طوری عمل شود كه عصبانیت ها و خوشحالی های بازیگران كه واقعاً اتفاق افتاده‌اند بخوبی از نوشته‌های او قابل تشخیص باشند.

*

 

در توصیف فضای زمینه پراكنده‌گویی اتفاق نیفتاده  است؟و نظم مشخصی قابل كشف است؟

*

 




 

از «نقل قول» بصورت مكرر و جذاب استفاده شده است؟

*

 

در خارج از متن «نقل قولها» حتماً تنها افعال ماضی (گذشته) بكارگرفته شده است؟

*

 

«نقاط تصمیم» به تعداد زیاد در متن قابل كشف بوده است؟ وبرای كمك به تصمیم‌گیری توسط خوانندگان اطلاعات كافی قرار داده شده است؟ (راجع به اینكه چه راه‌حلهایی بالقوه برای مشكل وجود داشته اند و در مورد عواقب هر راه در ابعاد مختلف چه احتمالاتی مورد تصور بوده است)


*

 

در ارائه اطلاعات از جدول، شكل و عكس به تعداد كافی استفاده شده  است؟ مخصوصاً در مواردی كه این استفاده باعث صرفه جویی در استفاده از متن شود.



                          *          

راهنمای سناریو برای تدریس در ابتدا و انتهای متن وجود دارد؟



                          *          



نوشته شده در : پنجشنبه 20 خرداد 1389  توسط : گروه1 .    نظرات() .