تبلیغات
Case Method in MIS Education - خطاهای معمول در نوشتن رزومه(2)

امروز:

خطاهای معمول در نوشتن رزومه(2)

» نوع مطلب : متفرقه ،

لغات اضافه را حذف كنید مثلاً به جای اینكه بگویید: "مسوولیت‌هایی شامل نوشتن نامه و تجزیه و تحلیل اطلاعات" بنویسید: "نوشتن نامه و تجزیه و تحلیل اطلاعات".

چه، كجا، چه وقت

افراد تمایل دارند رزومه را از راست به چپ بخوانند و آن‌ها را به ترتیبی كه اتفاق افتاده پشت سر هم قرار دهند. ما پیشنهاد می‌كنیم كه اطلاعات شغلی خود را به این ترتیب فهرست كنید: عنوان شغل، نام شركت، تاریخ، و شرح شغل در زیر آن قرار گیرد. اغلب اطلاعات مربوط به شغل در اولین قسمت فهرست می‌شود. تاریخ آن نه تنها به اندازه كاری كه شما انجام داده‌اید یا جایی كه كار انجام شده است مهم نیست بلكه اغلب زمان آن در ستون تاریخ می‌آید. رزومه را با بیان موارد واقعی و ارزشمند پایان دهید.

مستقیماً حق تقدم خود را بدست آورید

نه تنها اكثر افراد از راست به چپ بلكه از بالا به پایین می‌خوانند. به آنچه در بالای صفحه آورده می‌شود تا در پایین صفحه، بیشتر توجه كنید. بنابراین وقتی مسوولیت‌ها و پیروزی‌های شغلی را فهرست می‌كنید، مطمئن شوید كه آن‌ها را به ترتیب اهمیتی كه برای استخدام كننده دارد فهرست كرده‌اید نه به ترتیب زمان.

دنیا كوچك است

مهارت‌های زبان یك كالایی قابل عرضه است. اما همیشه در رزومه‌ها ذكر نمی‌شود. حتی اگر مشاغلی كه شما برای آن درخواست می‌دهید مهارت‌های زبانی را نخواسته باشد، آن‌ها را لیست كنید تا استخدام كننده بداند كه شما می‌توانید با فرهنگ‌های دیگر ارتباط برقرار كنید.

سطح تحصیلات:

بگذارید استخدام كننده سطح تحصیلات شما را بداند به جای اینكه بنویسید كارشناس زبان انگلیسی بنویسید.

نوشتن تجربیات:

در رزومه به طور متداول از ترتیب زمانی معكوس استفاده می‌شود كه همه تجربیات را تحت یك عنوان "‌تجربیات" مشخص می‌كند یعنی شما باید به ترتیب تجربیاتی را كه بیشترین ارتباط را با شغل مورد درخواست دارد از بالا به پایین صفحه عنوان كنید.

اگر تجربیات را گروه‌بندی می‌كنید و تحت یك عنوان توصیفی مانند "تجربیات ارتباطات" آوردید تجربیات دیگر را در لیستی جداگانه در پایین صفحه تحت عنوان "تجربیات دیگر" بیاورید.

عدم استفاده از اختصارات بی معنی

حروف اختصاری و یكسری حروف دنبال هم برای استخدام‌كنندگان معنی نمی‌دهد. بنابراین كوتاه و مختصر نكنید (مگر اینكه بدانید این اختصاص عموماً شناخته شده است مثل phD و USA) وقتی یكسری حروف اختصاری را می‌نویسید مطمئن شوید كه شناخته هستند.

آیا ما قبلاً همدیگر را ملاقات كرده‌ایم

شما می‌خواهید از یكسری الگوهای خسته كننده رزومه اجتناب كنید كه با پردازش كلمات كاربردی می‌آید نه تنها الگوهای رزومه خیلی آشنا هستند بلكه اغلب غیرقابل انعطاف هستند و به شما اجازه نمی‌دهند كه به قسمت‌های دیگر بپردازید و یا عناوین را تغییر دهید. شما قطعاً می‌خواهید شرح شغل خودتا را بنویسید. نوشتن از روی نمونه نه تنها دلیل بر تنبلی است بلكه غیراخلاقی هم هست. استخدام كنندگانی كه می‌خواهند رزومه‌ها را بررسی كنند با نمونه‌ رزومه‌ها و نامه‌های درخواست شغل كه توسط مراكز كاریابی تهیه می‌شوند آشنا هستند. بنابراین، شما چه فكر می‌كنید؟ آیا استخدام‌كنندگان به تنبلی و اختلاقیات سوال برانگیز استخدام شوندگان جایزه می‌دهند؟ من اینطور فكر نمی‌كنم.

از كمك دیگران استفاده كنید

اگر شما فكر می‌كنید كه در گودال خطاهای معمول رزومه‌نویسی افتاده‌اید؟ نترسید. شما می‌توانید رزومه خود را به مشاور كاریابی در یك مركز كاریابی بدهید تا آن را بررسی كند.


نوشته شده در : چهارشنبه 26 خرداد 1389  توسط : گروه10 .    نظرات() .