تبلیغات
Case Method in MIS Education - مدل سه دوره ی کاربرد فناوری اطلاعات

امروز:

مدل سه دوره ی کاربرد فناوری اطلاعات

» نوع مطلب : تئوری‌سیستم اطلاعات مدیریت ،

مدل سه دوره ی کاربرد فناوری اطلاعات

q   فعالیتهای سازمان را می‌توان به سه دستة عملیاتی، كننرلی، و استراتژیك تقسیم كرد.

q   كاربرد این دسته‌بندی منجر به ارائة گونه‌هایی از مدل «سه دوره‌ای» (three era) شده است كه توسعة فناوری اطلاعات را به سه دورة زیر تقسیم می‌كند:

q   پردازش داده‌ها

q   سیستمهای اطلاعات مدیریت

q   سیستمهای اطلاعات استراتژیك

دوره ی اول پردازش داده ها:

سیستمهای كامپیوتری در این دوره بر خودكارسازی فعالیتهای عملیاتی تمركز داشتند. این فعالیتها شامل وظایفی اداری می‌گردند كه قبلاً به خوبی قاعده‌مند و درك شده‌اند. این سیستمها برای ثبت و ضبط، ذخیره، وپردازش داده‌ها به منظور تولید خروجیهای عملیاتی طراحی شده‌اند. چنین سیستمهایی گزارشهای مدیریتی ساده‌ای را نیز برای استفاده در كنترل و ره‌گیری فعالیتهای روزمره تولید می‌كنند. كاركرد اصلی فناوری اطلاعات در این دوره بهبود كارایی عملیاتی با خودكارسازی فرایندهاست. پیش‌بینی می‌شود كه حتی در آینده نیز بیش از 50 درصد سرمایه‌گذاریها در فناوری اطلاعات به بهبود كارایی از طریق پردازش داده‌ها اختصاص داشته باشد.

دوره ی دوم :سیستم ها ی اطلاعات مدیریت:

این سیستمها از كامپیوتر برای ساخت دادن و كنترل كردن داده‌ها به منظور تولید اطلاعات متمركزتر برای سطح بالاتری از فعالیتهای كنترل و تصمیم‌گیری استفاده می‌كنند. هدف اصلی از سیستمهای اطلاعات مدیریت، افزایش اثربخشی مدیریت با پاسخ به نیازهای اطلاعاتی آنهاست. نیازی كه همچنان یكی از مسائل مدیریت به حساب می‌آید.

دوره ی سوم :سیستم های اطلاعات استراتژیک

از اواخر دهة 70 و اوائل دهة 80 میلادی، برخی از سازمانها از فناوری اطلاعات به نحوی استفاده كردند كه روش انجام كسب‌وكارشان دچار تغییرات بنیادین شد. در این دوره فناوری اطلاعات به یك سلاح استراتژیك با تأثیری مستقیم بر موقعیت رقابتی سازمانها بدل گردید. سیستمهای جدید این قابلیت را داشتند كه بخشهای اقتصادی، شركتها، و بازارها را از نو ساختار دهند.

 


نوشته شده در : یکشنبه 30 خرداد 1389  توسط : گروه4 .    نظرات() .

برچسب ها: مدل سه دوره ی کاربرد فناوری اطلاعات ،